Policie České Republiky, hledané osoby, pátrání po osobách, FBI, městská policie, Stb seznamy, bodové hodnocení, přestupky řidičů, dopravní nehody, autonehody, zákony, CIA, policejní sbory v zahraničí, kriminalistika, přestupky, policejní aféry, INTERPOL, policista, pátrání, POLICIE ČR
Hrodadná dopravní nehoda na dálnici D1 ve čtrtek 20. března 2008 zablokoval na mnoho hodin největší dopravní tepnu v Čr. V kolonách uvazlo několik tisíc lidí.
Ve čtvrtek ráno několik minut po desáté hodině přijali policisté z dálničního oddělení Velký Beranov oznámení o hromadné dopravní nehodě na stém kilometru dálnice D-1 ve směru na Prahu. V těchto místech se přehnala silná sněhová bouře a na vozovce zůstal ležet sníh, dálnice byla namrzlá. V této chvíli zde byly asi čtyři desítky poškozených vozidel. Během několika málo minut se však situace ještě zhoršila, přidaly se další desítky vozidel, a tak se počet poškozených aut v tomto místě vyšplhal asi na stovku. Situace se zkomplikovala také v protisměru, tedy ve směru na Brno. Na stém kilometru došlo rovněž k hromadné dopravní nehodě. Podle předběžných informací zřejmě řidiči sledovali situaci v protisměrném pruhu dálnice a dostatečně se nevěnovali řízení, následkem toho byla zmíněná dopravní nehoda. Další dopravní nehoda sedmadvaceti vozidel se odehrála na 127.-129. kilometru ve směru na Brno.
Během půl hodiny na místo vyrážely první posily z dalších dálničních oddělení. Krátce před jedenáctou hodinou dopoledne na dálnici již zasahovalo celkem třicet policistů. Vzhledem k závažnosti situace a podmínkám, které na dálnici a v okolí panovaly začali policisté během velmi krátké doby realizovat uzavírku dálnice spojenou se zajištěním objízdných tras. Na zajištění objízdné trasy se podílely přibližně tři desítky policistů z okresních ředitelství v Jihlavě, Havlíčkově Brodě, Žďáru nad Sázavou nebo Pelhřimově. V tuto chvíli již na dálnici mířily další policejní posily.
Situaci komplikovalo nejen počasí, ale také samotní řidiči, kteří svou neukázněností a nedodržováním silničního zákona znemožňovali příjezd složek Integrovaného záchranného systému i vozům údržby. Dálnice byla směrem na Prahu uzavřena v úseku 134. – 90. kilometru. Postupně se uzávěra, dle možností, upravovala. (zvukový záznam 1)
Krátce po poledni se začalo realizovat odstavení kamionové dopravy, aby již na neprůjezdnou dálnici D-1 kamiony dále nenajížděly a více situaci nekomplikovaly. Na dálnici však i přesto v tuto chvíli byly uvízlé asi dvě tisícovky kamionů. Na silnici 1/46 u letiště u Vyškova bylo odstaveno na pět desítek kamionů. Na 56. kilometru dálnice D-2 na bývalém hraničním přechodu a také na odpočívadle na 44. kilometru bylo odstaveno postupně přes dvě stovky přijíždějících kamionů.
Několik minut po dvanácté hodině se podařilo uvolnit a zprůjezdnit obousměrně úsek mezi 119-141,5 kilometrem a ve třináct hodin už byl průjezdný tento úsek od 93,9. kilometru.
Krátce před 15. hodinou již byla rozřezána svodidla a vozidlům na kilometru 100,5 ve směru na Prahu bylo umožněno se otočit do protisměru a opustit dálnici. Díky tomu se podařilo to, že na dálnici v průběhu necelých dvou hodin zůstala pouze poškozená vozidla a kamiony, ostatní řidiči ji mohli opustit. V tuto chvíli ještě policisté řešili dopravní nehodu na 127.-129. kilometru dálnice ve směru na Brno, tento úsek byl zprůjezdněn jedním jízdním pruhem krátce před 21. hodinou.
Krátce před 19. hodinou již policisté pracovali na možnosti převést v úseku kilometru 102,2 směr Praha do protisměru. Kolem 20h se tedy vozidla pomalu rozjížděla směrem na Prahu protisměrným pruhem dálnice.
Ve 21. hodin byla tedy dálnice zprůjezdněna a vozidla v kolonách se velmi pomalu začala rozjíždět. Problém opět způsobovali řidiči kamionů, kteří využili čas k odpočinku a policisté byli nuceni je vzbudit, aby nebrzdili rozjezd vozidel.
Policisté situaci sledovali ještě v nočních hodinách, stále řešili dopravní nehodu na stém kilometru, kde zůstala havarovaná vozidla. (zvukový záznam 2)
Situaci se podařilo zvládnout díky velmi dobré spolupráci složek Integrovaného záchranného systému, bezproblémové komunikaci a nasazení všech zasahujících složek. Do opatření bylo nasazeno téměř osm desítek policistů, třicet osobních vozidel a devět specializovaných vozidel VW Transporter pro dokumentaci dopravních nehod na místě, jejichž využití usnadnilo a mnohonásobně zrychlilo dokumentaci. Do akce nasadila letecká služba Policie ČR tři vrtulníky, které přepravovaly záchranáře na místo a rovněž byly využity pro monitoring dění na dálnici. Při odklonu dopravy policisté využili připravený typový plán odklonu, který byl vyhodnocen jako velmi efektní a propracovaný.
Vzhledem k počtu poškozených vozidel a rozsahu je možno označit čtvrteční situaci na dálnici D-1 za největší dopravní nehodu v historii dálnice D-1. Dopravní nehody si vyžádaly šest vážných zranění, naštěstí nikdo nepřišel o život. Přesné škody a počty poškozených vozidel se i nadále upřesňují. Řidiči mohou počítat s omezením na dálnici D-1 spojeným s odklízením následků dopravní nehody ještě v průběhu pátku.
Dálnice D-1 byla zprůjezdněna v obou směrech oběma jízdními pruhy v 02,15 hodin. V šest hodin ráno měli policisté zaevidováno dvaašedesát dopravních nehod s účastí 152 vozidel. Další dopravní nehody s účastí 37 vozidel budou dokumentovány během dnešního dne.
informovala: komisařka Jana Šípková
Dosud nebyl vložen žádný komentář!
Chcete reagovat na některý článek, událost, chování policistů? Ke každému článku můžete přidat vlastní komentář. Více informací »